wordpress themes.

28. Особливості ґрунтово-рослинного покриву і тваринного світу, його своєрідність і унікальність. Природні зони. Зміна природи людиною

Клас____                                                                               Дата______________

План-конспект уроку (Географія 7 клас)

Урок № ____

Тема: Особливості ґрунтово-рослинного покриву і тваринного світу, його своєрідність і унікальність. Природні зони. Зміна природи людиною.

Мета: розкрити своєрідність та неповторність органічного світу Австралії, ознайомити учнів з принципами раціонального використання природних ресурсів; розвивати логічне мислення і пам’ять, удосконалювати практичне уміння учнів працювати з тематичними картами атласу; сприяти екологічному вихованню учнів.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: атлас, настінна карта, ілюстративний матеріал.

Опорні поняття: клімат, кліматичні пояси, внутрішні води, ґрунти, природні ресурси, релікти, ендеміки, природні зони.

Географічна номенклатура: пустелі: Велика Піщана пустеля, пустеля Вікторія.

 

Хід уроку

I.  Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

«Мікрофон»

  1. Доведіть, що Австралія — найсухіший материк Землі.
  2. У яких кліматичних поясах знаходиться Австралія?
  3. Чим зумовлена відмінність клімату на заході і сході Австралії?
  4. Якими водами живляться річки Австралії?
  5. Яке озеро називають «мертвим серцем Австралії»?
  6. Мандруючи Австралією, чи зупинилися б ви на ночівлю в кріку?

III. Мотивація навчальної діяльності

«Учитель» Своєрідність клімату, рельєф і географічне положення склали умови існування унікального органічного світу Австралії. Погляньмо на природу континенту очима європейців і спробуймо пояснити його загадки з позицій учених.

IV. Вивчення нового матеріалу

План

  1. Ґрунти.
  2. Рослинний та тваринний світ.
  3. Природні зони Австралії.
  4. Зміна природи Австралії людиною. Природоохоронні об’єкти.

 

  1. 1.     Ґрунти.

«Робота з картою»

Аналіз карти атласу «Ґрунти світу» і визначення основних типів ґрунтів Австралії.

«Бесіда за запитаннями»

  1. Що називають ґрунтом?
  2. Які чинники впливають на формування ґрунту?
  3. Від чого залежить родючість ґрунту?
  4. 2.     Рослинний та тваринний світ.

«Робота з підручником»

Виписати в зошит представників тваринного та рослинного світу.

«Повідомлення учнів» про унікальних тварин та рослин Австралії.

«Розповідь вчителя» про рослин та тварин, які були завезені до Австралії.

  1. 3.     Природні зони Австралії.

«Робота учнів з картою природних зон в атласі»

Завдання:

  1. Назвати природні зони материка.
  2. Знайти відмінність видового складу тварин та рослин по природних зонах.

 «Творча лабораторія»

Характеристика природних зон (робота по групах).

  • 1- ша група — вологі та перемінно-вологі ліси;
  • 2-га  група — рідколісся і савани;
  • 3-тя група — пустелі та напівпустелі;
  • 4-та група — вічнозелені твердо листі ліси та чагарники;
  • 5-та група — мішані ліси.

4. Зміна природи Австралії людиною. Природоохоронні об’єкти.

«Розповідь вчителя»

Природа в Австралії почала змінюватися з появою на материку переселенців. На місці вирубаних лісів з’явилися поля та великі пасовища для худоби. Наступ на природне середовище існування диких тварин та хижацьке полювання на них спричинили скорочення і навіть повне зникнення деяких видів.

Крім того, завезені переселенцями «іноземні» рослини та тварини порушили природну рівновагу. Особливо катастрофічні наслідки мало завезення кролів. Природні умови Австралії виявилися такими сприятливими для них, що кролі розплодилися у величезній кількості. Вони пошкоджували плодові дерева, знищували посіви і поїдали траву, позбавляючи корму не лише овець, а й диких травоїдних тварин. Кролі стали справжнім стихійним лихом для Австралії. З ними почали боротися різними способами: відстрілювати, будувати дротяні загорожі, зрештою вдалися до бактеріологічних засобів – у лабораторіях розвели комарів, заражених смертельним для кролів вірусом. Це значно скоротило їх кількість, проте проблему й досі не розв’язано. Ще наприкінці XIX ст. в Австралії було прийнято закони, що забороняють увезення рослин і тварин з інших материків та обмежують вивезення місцевих видів.

«Повідомлення учнів» про природоохоронні території та Великий Бар’єрний риф.

V. Закріплення вивченого матеріалу

«Мікрофон»

  1. Які природні зони виділяють в Австралії?
  2. У порах якого дерева накопичується багато води? (Пляшкове)
  3. Яке найвище дерево Австралії? (Евкаліпт)
  4. Які тварини відкладають яйця і годують дітей молоком? (Єхидна, качкодзьоб)
  5. Яка тварина може загинути від голоду, незважаючи на те що навколо багато їжі? Чому це так? (Коала)

 «Бліцтест»

  1. Ендемічних видів в Австралії більш за все серед:

а) тварин; б) рослин; в) мінералів; г) форм рельєфу.

  1. Унікальність органічного світу Австралії обумовлена тим, що цей материк:

а) найменший;

б) найсухіший;

в) не має діючих вулканів;

г) є найбільш ізольованим та давніше всіх відділився від інших материків.

  1. В Австралії росте так зване дерево-насос — це:

а) акація; б) баобаб; в) евкаліпт; г) фікус.

  1. До приходу європейців місцеві аборигени:

а) займалися скотарством та обробляли родючі землі;

б) займалися ловом риби;

в) були часткою природи материка і не завдавали їй ніякої шкоди;

г) видобували корисні копалини.

VI. Підсумок уроку

«Роблю висновок»

Тривала ізольованість Австралії зумовила неповторність її органічного світу.

Для рослинного і тваринного світу материка характерними є числені ендеміки та релікти.

Найбільшу площу в Австралії займають природні зони тропічних пустель і напівпустель.

VII. Домашнє завдання

  1. Опрацювати відповідний параграф підручника.

 

Джерела:

  1. Капіруліна С.Л. – Усі уроки географії. 7 клас. – Х.: Вид. група. «Основа», 2008. – 256 с..
Вы можете оставить комментарий, или ссылку на Ваш сайт.

Оставить комментарий